Dar es Salaam

Africa, Blog

Begin juni was het dan zover, samen met Gabriëlle, Désirée en John vertrok ik naar Tanzania om 2 weken vrijwilligerswerk te doen voor de kinderen met albinisme. In verschillende blogs zal ik vertellen over hoe de reis is verlopen. In de reisverslagen op de website van Inside The Same zal ik meer vertellen over wat voor werkzaamheden we hebben gedaan.

DSCN1981.JPGThere we go…

De eerste 2 nachten en laatste 2 nachten van onze reis verblijven we in Dar es Salaam. Dinsdag 6 juni komen we ’s avonds aan op het vliegveld van Dar es Salaam. Daar maken we meteen kennis met hoe er te werk wordt gegaan in Afrika. We moeten een visum regelen. We moeten betalen, ons paspoort afgeven en vervolgens moet je een hele tijd wachten tot je naam geroepen wordt om hem weer terug te krijgen. We worden opgehaald door Adrian, een taxi driver, die ons naar The Salvation Army brengt. We overnachten daar, een prima plek is om deze reis mee te beginnen. Hier beginnen we met een goede slaapplek. Airco, een goede douche, beveiligd terrein en redelijk goed eten. Het is fijn om de reis zo te kunnen starten en langzaam te kunnen wennen aan alle verschillen.

Dar es Salaam staat bekend om zijn criminaliteit. Het is dan ook niet veilig voor ons om hier alleen over straat te gaan. Wij gaan alleen met onze vaste taxi driver de straat op. De deuren gaan op slot en de driver geeft op bepaalde plekken ook aan dat het niet veilig is. Er vinden veel overvallen en berovingen plaats. Qua kleding hebben wij hier ook rekening mee gehouden. Geen blote schouders en korte broeken. Dit kan als aanstootgevend worden gezien en dat kan leiden tot nare situaties.

De eerste dag hebben we afgesproken met vrouwen van Wings of Support. Ann-Christell van The Salvation Army neemt ons mee naar een meisjes opvanghuis. Over enorme hobbelwegen, met de deuren op slot rijden we er naartoe. De eerste straatbeelden van het leven in Tanzania. Bizar om te zien hoe anders het hier is. Bij het opvanghuis krijgen we een rondleiding en verteld Ann-Christell hoe het hier in zijn werk gaat. Er worden daar meisjes opgevangen die mishandelt en misbruikt zijn. Door middel van een half jaar traject proberen ze de meisjes weer een goed leven te bezorgen. ‘S middags zijn we weer terug bij The Salvation Army. We lunchen daar met elkaar. Helaas zijn er geen kinderen, die hebben vakantie. We kunnen wel rondkijken op de Matumaini school, bespreken met Thomas en Stivinia hoe het met Joyce en Faustine gaat en overhandigen gedoneerde spullen. De volgende ochtend hebben we al vroeg een vlucht naar Mwanza en vanaf daar rijden we naar Lamadi. Hierover zal meer te lezen zijn in mijn volgende blog.

De laatste 2 dagen zijn we weer terug in Dar es Salaam. De reisdag terug hierheen wordt ik heel ziek. Hoge koorts, niks binnenhouden, overal pijn… Een paar uur met de taxi, een uur vliegen en lang wachten is dus even afzien.  De dag erna ben ik nog ziek en blijf in het huisje terwijl de rest op pad gaat om nieuwe pannen te kopen voor The Salvation Army. ‘S avonds ga ik wel mee naar de afspraak met Jonathan van de Josephat Torner Foundation. We overhandigen hem zonnebrand en praten tijdens het eten met elkaar. Dan is de laatste dag van onze reis alweer aangebroken. Gelukkig voel ik mij weer wat beter. We kunnen rustig inpakken en hebben wat tijd om naar Slibway Market te gaan om souveniertjes te kopen. Die avond vertrekken we weer terug naar Amsterdam.

Na zoveel armoede, heftige situaties en slechte omstandigheden ben ik heel blij om hier weer terug te zijn. Het besef is er dan weer extra dat wij hier echt alles hebben wat we maar nodig hebben en het zo goed hebben. Ik ben weer een hele mooie ervaring rijker en ik had dit zeker niet willen missen. Het is zo goed om wat voor anderen te kunnen doen. De kindjes hebben daar alle liefde en aandacht hard nodig. Ondanks dat het soms best wel afzien was, krijg je er veel waardering voor terug!

Spread the word: Inside we are all the same!!!